Jakie są rodzaje murali?
- Malowane tradycyjną farbą (1.0)
- EKOmurale (ekologiczne murale) (2.0)
- Murale Smart 3.0 – EKOmurale, które oczyszczają powietrze
Murale Smart 3.0 to nazwa, która pojawiła się naturalnie podczas ekologicznych sesji strategicznych w Grupie RW. Bezsprzecznie chcemy, żeby nasze miasta były smart. “Smart city” to nie tylko slogan, to wyzwanie i odpowiedzialność. Za kilka lat miasta mają szansę być bardziej przyjazne dla środowiska niż obszary wiejskie. Jak to możliwe? Tu więcej osób mieszka na 1 mkw. i jeśli nauczymy się segregować śmieci, wybierać transport miejski, jeździć rowerem, maksymalnie ograniczyć zanieczyszczenia, a dodatkowo zmieniać ściany budynków w oczyszczacze powietrza zasilane słońcem, to mamy już gotową odpowiedź.
Dlaczego lokalne społeczności lubią murale?
Lubimy murale z tego samego powodu, dla którego lubimy chodzić do galerii sztuki. Miejskie murale uczą nas uważności. Wśród wielu, szarych budynków, stajemy przed dziełem artysty i mamy szansę na chwilę się zatrzymać. Popatrzeć na detale. Spróbować domyślić się, co artysta miał na myśli, ale też nacieszyć się tym dziełem. Czasem artysta chce nas rozśmieszyć, czasem namówić do przeanalizowania jakiegoś trudnego tematu. Zawsze jednak taki obraz powstał w głowie niezwykłego człowieka, który swoją sztuką chce dzielić się z przechodniami. I nawet jeśli jest to mural typowo reklamowy, to sam proces patrzenia na to, jak malarze centymetr po centymetrze ręcznie malują ścianę, to zawsze niezwykłe doświadczenie.
Czy murale ekologicznę są naprawdę ekologiczne?
Oczywiście. To ma znaczenie, jaką farbą malujemy ścianę.
Farby starszej generacji są pełne chemicznych składników, które są zagrożeniem dla zdrowia i czystości środowiska. Przemysł farbiarski od lat pracuje nad tym, by skład farb był bardziej naturalny.
Pojawiło się wiele eko farb. Warto je wybierać, ale też nie bezkrytycznie. Pomaga czytanie etykiet i też sprawdzenie na stronie producenta, czy producent wykonał badania naukowe i w jakim zakresie jego farba jest ekologiczna. Wielu producentów nazywa swoje produkty “eko” z uwagi na to, że kolejna wersja ich produktu generuje odrobinę mniej zanieczyszczeń niż poprzednia wersja tego produktu.
Są jednak tacy producenci, którzy wymyślili zupełnie nowy schemat produkowania farb. Są one stworzone nie tylko ze składników, które są neutralne dla środowiska, ale też działają na jego korzyść poprzez redukowanie konkretnych zanieczyszczeń. Dotarliśmy bezpośrednio do producenta takich farb, i jako Grupa RW zostaliśmy wyłącznym dystrybutorem elewacyjnych farb KNOxOUT w Europie.
- Malujemy murale farbami, które na ten moment są możliwie najbardziej ekologiczne. Szukaliśmy farb, które nie tylko niemal nie zawierają Lotnych Związków Organicznych (LZO), ale też spełniają ważne funkcje - redukują zanieczyszczenia powietrza. To owoc genialnej współpracy filipińskiego Boysen Paints i brytyjskiego Cristal Activ, czyli jednej z wiodących firm farbiarskich oraz firmy, która wykorzystując nano dwutlenek tytanu od kilku dekad redukuje zanieczyszczenia w elektrowniach. Prace były dość intensywne, ponieważ jak się Państwo domyślacie, skoro nano dwutlenek tytanu redukuje tlenki azotu, to równie dobrze, może reagować z farbą i jej kolorem. Chodziło więc o to, by stworzyć właściwą formułę, i to się udało. A naszym zadaniem, jako ludzkości, która cierpi z powodu zanieczyszczeń powietrza (wiele milionów ludzi przedwcześnie z tego powodu umiera), jest po prostu wdrażać najnowsze technologie, które czynią nasze miasta bardziej smart. Tym bardziej, że niemal każdy z budynków, które mijamy i tak są malowane. Zmieniajmy je więc w oczyszczacze powietrza, a na niektórych z nich malujmy barwne murale, które przypominają, co w życiu jest najważniejsze.
Wojciech Wójcik, Grupa RW
Kiedy powstały pierwsze murale?
Boom na murale! Jakie murale podobają się najbardziej?
Jakie murale lubię najbardziej? Nieoczywiste! Każdy mural powinien mieć swojego mecenasa. Tak było od zawsze. Nawet Kaplica Sykstyńska wymalowana przez Michała Anioła miała swojego patrona i sponsora. Dziś firmy mogą wejść w rolę mecenasa, dzięki czemu możemy stworzyć Galerię Czystej Sztuki. Gratyfikacja dla firmy to logo. Gratyfikacja dla lokalnej społeczności? Piękniejsza okolica. Przykład? Wszyscy się zachwycają muralem, który znajduje się w Poznaniu - kilkadziesiąt budynków i na jednym z nich mały napis: Terravita. Mecenasem tego muralu jest właśnie firma Terravita, która w nieoczywisty sposób się na tym muralu również pokazuje.
Paweł Lisowski, EcoEvolution.org
Łódź miasto murali, a Namysłów stawia na EKOmurale
- Łódź postawiła na murale i jest poprzez murale bardzo rozpoznawalna. Nie tylko w Polsce, ale też na świecie. Chyba już każdy słyszał o szlaku łódzkich murali. Są piękne! Miło mi też powiedzieć, że Fundacja EcoEvolution.org będzie wspierać Namysłów, by tam powstał szlak ekologicznych murali.Murale pomagają renowować miasto. Wyobraźmy sobie, że pięknie malujemy elewację starego budynku i zamiast odrapanych ścian, znajdują się na nich artystyczne projekty. Zawsze warto wprowadzać takie zmiany w miejskiej przestrzeni. Przykładem jest np. ul. Karmelicka w Krakowie. Trzy zniszczone fasady budynków, a jedna z nich stała się ścianą muralową, natychmiast dostrzegamy różnicę.
Paweł Lisowski, EcoEvolution.org
MalujemyMurale.pl
Galeria Czystej Sztuki
To projekt, który realizuje Fundacja EcoEvolution.org przy współpracy z Grupa RW – MalujemyMurale.pl.
Paweł Lisowski, EcoEvolution.org: – Odmieniajmy miasta. Nadajmy im kolorytu. Jest to zdecydowanie łatwiejsze, gdy współpracują ze sobą firmy miasta i artyści. Premiera projektu Galeria Czystej Sztuki odbyła się w Warszawie przy ul. Radzymińskiej 140. Tu znajduje się niezwykły mural: “Panna Wolna”. Autorem projektu jest niekwestionowany autorytet – Andrzej Pągowski.
Gdzie możemy namalować murale?
Pierwsza ścieżka polega na tym, że malujemy mural na jednej z 50 ścian, które Grupa RW – MalujemyMurale.pl już pozyskała i są one dedykowane pod malowanie murali. Oznacza to, każda z tych ścian przeszła już specjalną procedurę pozyskania pozwoleń od właścicieli nieruchomości, wspólnot mieszkaniowych lub miasta. Są one w najlepszych miejscach przeznaczonych pod reklamy, czyli mają duży traffic, długi najazd, ludzie są oswojeni, że w tym miejscu znajduje się reklama.
Druga ścieżka polega na tym, że pod konkretne projekty pozyskujemy konkretne lokalizacje. Lokalizacje są wtedy mniej standardowe. I też taką kampanię trzeba z większym wyprzedzeniem planować, dlatego, że administracyjny proces uzyskania pozwoleń może trwać ok. kilka miesięcy.
Techniki malowania murali
Koniec cz. 1